Sidor

fredag, oktober 02, 2009

the silver ring thing och jänkarna har aldrig gjort mig så upprörd som då

för ett par år sedan, antagligen runt 2005/2006 såg jag på CBS 60 minutes. och det är få saker som har engagerat mig så hårt och så länge som "the silver ring thing"(här finns en riktigt bra sammanfattning av hela repotaget). Jag har aldrig hört om något så löjligt och världsfrånvänt tidigare. The Silver ring thing handlar om att tonåringar i USA (och i viss mån UK) ger ett löfte om att dom ska förbli oskulder tills dess att dom gifter sig. dom avlägger det här löftet ofta på en stor officiell tillställning och ska sen gå runt med den här silverringen på sitt finger. så att alla klart och tydligt kan se vart dom står och så att det inte ska undgå någon. (Och ifall personen begår ett snedsteg så vet man vart man ska skvallra.) härligt system. dom är dessutom statligt finansierade, enligt wikipedia tills nyligen. den här sortens undervisning, då man bara pratar om sexuell avhållsamhet och inget annat är (eller var tills alldeles nyligen) i USA det enda lärare får(fick) säga något om. inte ett ljud om preventivmedel och liknande. jag minns mycket tydligt ett segment i 60 minutes där en lärare berättade att hon inte ens fick svara om en elev frågade om kondomer, utan skulle i såfall rekommendera eleven att fråga sina föräldrar..
och så sitter Tyra Banks och är chockad i sin TV-soffa över tonåringars sexvanor..
jag tackar Gustav för att han uppmärksammade mig på tyras nya sexualankät. jag undrar om hon vet hur det ligger/låg till med sexualundervisninger eller om hon bara är sponsrad (läs mutad) för att inte ta upp det..

/ Fröken D

Inga kommentarer: