Sidor

måndag, augusti 25, 2008

tjej-smegma

för ett tag sen satt fröknarna vid ett köksbord och pratade snusk. jag, fröken d ställde tillsist min mest pinsamma fråga, fröken b vet du vad det där vita lite gryniga kletet som ibland är mellan de yttre och inre blygläpparna är för nått?
hon viste inte men utbrast glatt att hon kände klart igen det (här har man trott att man är onormal, som vanligt) , så jag tog såklart internet till hjälp.
Inget hittade jag, inte annat då än det underbara uttrycket flänsost och smegma som enligt alla forum, rfsu och ungdomsmottagningar finns på Killens Penis. Här nämns då inga fittor i smegma samanhang. hittade till och med en forumstråd på kanske ungdom.nu eller nått liknande med samma frågeställning där lika många bestämt sa Nej som Ja till att tjejer kunde ha flänsost, eller smegma då..

så i min jakt på svar skickade jag in en fråga till RFSUs frågelåda. nu nån vecka senare fick jag äntligen svar!

Hej
Det du beskriver är en beläggning som bildas av de körtlar som sitter mellan de yttre och inre blygdläpparna. Körtlarna producerar talg som är ett slags smörjmedel som skall förhindra att blygdläpparnas ytor klibbar ihop. Det är samma som bildas hos mannen och kallas smegma.

MVH Eva, barnmorska RFSU-Kliniken

Tack Eva!
Så äntligen fick vi svaret. Det vita klibbet är samma sak som killar har, smegma och fullständigt normalt. men varför i helvette skrivs det inget om det då! Här har man gått och trott att man är onormal sen man först fick syn på det..

wiki skriver iof att både män och kvinnor producerar det, men området kring vulvan? are you kidding me?

2 kommentarer:

KR sa...

Jag har precis läst den beryktade boken Våtmarker av Charlotte Roche och där står det väldigt mycket om den kvinnliga huvudpersonens flänsost. Där kan man även läsa om flera andra spännande kroppsvätskor.

Fröken B och fröken D sa...

Koolt! den borde man kanske ta och läsa!
/ fröken D