Sidor

torsdag, juli 03, 2008

simone de beauvoir och porr

något som länge stört mig i sex och porrvärlden är hur Mannen verkar vara den som ska och bör vara i kontroll, oavsett om kvinnan är initiativtagerskan eller inte till sexet. han är den som ska få kvinnan att njuta. om han inte lyckas är han en dålig älskare och dålig man. i porrfilmer ska man alltsom oftast se den kvinnan som är underkastad mannens älskande knullande whatever, man ska Se att hon njuter, eller plågas, helst bådeoch, han ska klämma på hennes knappar klitta tuttar så att hon kommer eller åtminståne verkar komma, eller bara njuter litegrann, eller lider, your pick eller vettja gör en kombo.

jag vill ha tjejer som tar komandot eller som verkar vara med genom att med sin kropp visa vad hon vill ha. jag vill ha mer fokus på kvinnor som får män att njuta, som får sig själva att njuta med män, precis som tjejer förväntas uppmuntra mannen till att göra rätt saker för att få henne att komma vill jag ha män som kommer med tillrop om att bruden knullar grymt (inte av typen "OH oooh she fucks like a pro.." med amerikansk engelska), utan att det hon gör får honom att bli tokig och att han knapt kan hålla sig från att komma, jag vill ha män drivna till bristningsgränsen av njutning! jag vill ha män och kvinnor som ser till att båda njuter, att bådas njutning har lika stort fokus, och inte genom att mannen ska vara den som kör sexbåten som ska lära bruden hur hon bäst får njuta, utan att han lär sig av henne, och hon av honom.

som tidigare nämts läser jag om Simone de Beauvoir och blev idag full i skratt när jag kom till kapitlet Svartsjuka och sexualitet i Simone och jag (av Åsa Moberg). Moberg citerar Beauvoir ur Det andra könet där hon beskriver komplexiteten mellan den kvinliga och manliga sexualiteten där den kvinliga har ett centralt problem i att man som kvinna inte säkert kan veta att man kommer få uppleva en stark njutning "Hon skulle lättare offra blygsel och stolthet om hon visste att att hon på så vis öppnade portarna till ett paradis. (...) Besvikelsen över att inte genast känna njutning kan inge den unga kvinnan ett agg som gör henne föga upplagd för lyckligare upplevelser. Visserligen kan mannen alltid ge henne klitorisnjutning i brist på annan tillfredställelse vilket trots alla moraliserande amsagor är väl ägnat att göra henne nöjd och belåten. Många kvinnor vägrar, eftersom de uppfattar det som något som de uttsätts för i högre grad än vaginalnjutningen. Ty om kvinnan lider av männens egoism när de blott ser till sitt eget nöje så blir hon ändå kränkt av en alltför uppenbar vilja att ge henne själv njutning."
jag kan inte påstå att jag kännt mig kränkt av att en man allt för ivrigt försökt ge mig njutning genom att ge mig sk klitorisnjutning, men däremot har jag i högre grad gett mig själv njutning med en man genom att själv taffsa på klittan när jag det vill. men jag har förstått på många av mina vänner och tom genom att lyssna på p3 christer idag, att många tjejer tror att vaginal orgasm är det enda rätta och det man eftersträvar. jag vet inte om jag har hamnat i säng med ovanliga pojkar men de flesta jag gängat har alltid velat pilla på min klitta och inte trott att jag har kommit enbart genom att köra kuken ut och in. Åsa Moberg reflekterar efter detta Beauvoirstycke att "jag trodde fram tills jag läste Hite-rapporten om kvinnor 1977 att jag var onormal som inte fick vaginal orgasm, men jag tyckte inte om att bli smekt till orgasm eftersom det påminde mig om att jag var avvikande" påminna kvinnor om att dom är avikande är nått som lätt görs i sexuella samanhang. man säger ofta att varje kvinna är olika och att alla kvinnor tillfredställs så olika. medan män, de är enkla och gör man kan göra precis det samma och få alla män att komma. jag tror varken att det ena eller det andra stämmer. utan precis som jag glatt mig så över att ha läst av Beauvoir, handlar sex, bra sex, om kommunikation.
Beauvoir skriver "Värst av allt är om han frågar : "Var det bra för dig?" Själva det faktum att frågan ställs bevisar åtskildheten och gör kärleksakten till en mekanisk procedur där mannen tagit ledningen. (...) Han tycker om att kvinnan känner sig förödmjukad, ägd mot sin vilja, han vill alltid ta henne litet mer än hon vill ge sig. Många svårigheter skulle besparas kvinnan om mannen inte släpade på en mängd komplex som får honom att anse kärleksakten som en strid, då skulle hon kanske slippa betrakta sängen som ett slagfält." jag skulle väl inte påstå att män i allmänhet ser på sex på det här viset, men den bild jag oftast ser när jag tittar på porr är just att hur mycket kvinnan än vill ge sig så ska fan i mig mannen Ta henne lite mer. om hon är brutal och knullar hårt då ska han vara brutalare, om hon suger kuk så ska hon munknullas. Dubbelmoralen bland många killar gällande tillexempel analsex, där han kan tänka sig att sätta på henne i röven inte alls kan tänka sig att bli påsatt själv. något jag faktiskt kan finna en större gnutta motsägelsefullt, vad fan killar, vill ni inte känna på er egna g-punkt? hade jag min i röven skulle jag nog lättare överväga analsex, även om jag gillar ett finger eller så är jag inte mycket för det där med kuk just där.. mer om det nån annangång.

I Mandarinerna (en bok jag ska haffa på biblioteket nångång snart) beskriver Beauvoir en tafflig kärleksakt där mannen vill att Anne, huvudpersonen, ska titta när han slickar henne, hon vägrar och han utbrister "Du skäms! Den lilla flickan skäms! Denna triumf upptog honom en stund och så talade han igen: - Säg mig vad du känner. Säg det. Jag förblev stum. (...) - Njuter du? Jag vill att du ska njuta. Hans röst lät irriterad, den krävde redovsining: - Inte? Det gör ingenting, natten är lång. (...) Hon försöker på kvinnors vis återupprätta hans sårade självkänsla genom att försäkra att hon inte hatar honom. Hon ljuger om hans talanger som älskaro och han vill börja om igen: - Jag vill att du ska komma samtidigt som jag, sa han. Vill du det? Du säger till : Det är nu. Jag tänkte irriterat: Det är alltså vad de har kommit fram till. Synkroniseringen. Som om det bevisade något, som om det kunde vara istället för förståelse. Skulle vi vara mindre åtskilda ens om vi fick orgasm samtidigt? Jag vet mycket väl att min njutning inte finner något gensvar i hans hjärta, och om jag otåligt inväntar hans är det bara för att befrias ifrån den. Ändå var jag besegrad; jag gick med på att sucka, att jämra mig, inte helt övertygande tydligen, för han frågade : - Gick det för dig? - Jo jag lovar."
Förövrigt antagligen litteraturens första beskrivning av en fejkad orgasm, 1954.
jag kan inte direkt grunda dessa beskrivningar i personliga upplevelser annat än i det jag ser i porr, på nått sätt tror jag att vi i mångt om mycket har kommit en bra bit på vägen i sängen men att det inte alltid hittar sin väg till filmen. som tur är finns ju burning angel och liknande men jag känner att det inte är nog, och att inte ens deras filmer har riktigt kommit så långt som jag skulle vilja.

så som svar till fröken b, du ska filma och ta för dig! jag vet att du vill se penetreringen men snälla ge mig en film där du ser till att visa på hans njutning, visa hur extatisk han blir när du biter honom i bröstet, suger hans kuk eller vad du göra månde. visa mig er sexkomunikation.
och om nån har nått tips till mig annars om nån film, eller nån komentar, skriv pretty please.

Inga kommentarer: